Squaredansresa till Indien 2008

Våren 2008 fick vi höra talas om att ett par squaredansare från Västerås Squaredans Club, Mari Coenraads och Stefan Öhlander, snart skulle åka ner på sin årliga resa till barnhemmet Mar Thimotheus Memorial Orphanage i Kerala, Indien.

Dit åker de varje år som representanter för föreningen Bharat Indien-Bistånd, för att kontrollera att de insamlade fadderbidragen går till barnen och att barnhemmets ekonomi är i ordning. De undersöker vilka behov barnhemmet har, samt diskuterar med föreståndaren och styrelsen om vilka projekt man skall satsa på framöver. Även foton på fadderbarnen skall tas till faddrarna.

Ofta passar faddrar och andra barnhemsintresserade på att åka samtidigt med Mari och Stefan. Då är det många, som med gemensamma pengar, kan bereda barnhemsbarnen en glädjefylld vecka med flera utflykter.

Thrissur
Eftersom det var många squaredansare som skulle åka med detta år, blev vi intresserade och anmälde oss till resan. Det skulle bli första gången med squaredans i Indien. Caller på resan var Sven Andréason.
Vi var 29 st. som lämnade Arlanda den 22 oktober. Efter en mellanlandning i Doha flög vi vidare till Cochin, där en buss väntade, som förde oss till hotell Luciya Palace i Thrissur.

Vår första dag startade med ösregn och varmt. Det blev en utflykt i den röriga trafiken till en utsiktsplats och vidare till Sri Krishna Tempel i Guruvayur, som är en helig plats för hinduer. På kvällen dansade vi squaredans i entrén på hotellet till portierernas stora häpnad och glädje.

Pojkar utklädda till tigrar

Lördagen 25 oktober blev vår första dag på barnhemmet MTM Orphahage, där vi blev varmt mottagna av barnen med dansande småpojkar (utklädda till tigrar) till musik av högljudda trummiskillar.

Efter vi ätit en stark men god "thali-lunch" på bananblad, blev det uppträdanden med musik och sång av barnen. Själva dansade vi squaredans för dem. Vi dansade även svenska danslekar med barnen, vilket de uppskattade mycket. Det var en fantastisk dans och show barnen bjöd på.

Kyrkobesök och hembesök
Nästa dag besökte vi Fader Ignatius kyrka kl. 7 på morgonen. Massor av musik och sång spelas under den syrianska andakten. Ett positivt kyrkobesök som avslutades med en frukost hemma hos en av kyrkans vänner.

Uppvisning i squaredans

Därefter dansade vi en uppvisning i squaredans för en stor publik. Sven fick problem med elen som kom och gick, vilket avhjälptes med ett extra aggregat. Det var en mycket härlig stämning med massor av applåder. Samma dag var vi åter på MTM, där vi delade ut mjukis djur, dockor samt leksaker till alla barnen. Allt detta hade vi alla haft med oss hemifrån.

Besök i föräldrahem
Några av oss besökte en dag två barns föräldrahem. Föräldrarna levde fattigt, men såg harmoniska ut och var glada åt att barnen bodde på MTM. Barnen måste bo där, eftersom föräldrarna, på grund av sjukdom, mycket dålig ekonomi och fattigt boende, ej klarar av att försörja sina barn.

På kvällen var det middag på Thrissur Tower Hotel, där vi även dansade squaredans. Maten bestod av en god buffé, vissa rätter rätt starka och goda.

Dreamworld

Den 28 oktober kom två bussar och hämtade oss för en resa med barnen till Dream World, ett äventyrsbad. Samtidigt reste några i vårt sällskap till Ooty och Mysore. Barnen, personal och några av resenärerna lämnades av vid badet och vi andra åkte minibussar upp i bergen till några stora, mycket vackra vattenfall. Där sprang det massor av apor i bergen.

På vägen ner stannade vi och gick in och badade med barnen. Det var första gången vi badade med kläderna på. I Indien får man inte klä av sig på baden.

Shopping med barnen
Dagen efter var vi till ett stort varuhus och shoppade kläder med barnen. Kerstin från Luleå hade samlat ihop 10.000:-- kr från olika arbetsplatser och vänner. Pengarna skulle användas till en uppsättning kläder till 70 barn, samt till personalen. Barnen fick själva välja vad de ville ha. Tänk er alla dessa glada, pigga små varelser stå där och välja bland allt detta utbud som fanns. Det var helt otroligt att se och vi hade en härlig dag. Barnens shopping kommer vi aldrig att glömma.

Teplantage

Den 30 oktober åkte vi i två minibussar upp till en teplantage. Vi besökte Maris första fadderbarn Sivan, som numera arbetar på plantagen. Vi fick en lektion om hur en plantage sköttes och hur man skördade te. Sivan, en trevlig ung man som bodde med sin mamma i en sorts statarlänga , utan el och vatten, visade oss runt. På plantagen hade man just startat med att odla kaffe.

Vi tog oss en liten uppvisning i squaredans för folket som bodde där. Sven callade utan musik och det lät riktigt bra. Vi var även upp i bergen till Malampuzha Dam.

Livlig trafik

Thrissur har en otroligt livlig trafik med ett evigt tutande. Bra shopping och vi blev alltid mycket trevligt bemötta. Kanske berodde det på att vi var nog de enda turisterna i Thrissur, med en folkmängd på drygt 300 000.

Badutflykt till havet
I värmen på lördagen kom så två stora bussar med barnen och hämtade oss för en badutflykt till havet vid Nattikka Beach. Detta blev en ny upplevelse för många av barnen eftersom det var första gången de såg havet.. Vattnet var varmt och skönt och det gjorde att barnen låg i hela tiden. Efteråt åkte vi till Elefantstallarna där det stod 65 elefanter kedjade i väntan på nästa tempelfest.

På eftermiddagen tog vi en "Auto", en slags mopedbil, ut till MTM och hade en trevlig stund med alla barnen. På kvällen blev det en middagsbuffé på Joy's Hotel, där vi även dansade squaredans.

Morgongudstjänst

Morgonen därpå besökte vi Fader Lazars morgongudstjänst. Fader Lazar är ansvarig för verksamheten på MTM. Till sin hjälp har han tre stycken nunnor samt sju stycken civilanställda. Även i den kyrkan var det mycket sång och musik. Vi blev även bjudna på frukost i trevligt sällskap.

Avskedsfest
På eftermiddagen hade vi en avskedsfest på MTM. Vi alla skulle resa vidare morgonen därpå. Matsalen var festligt dukat med godis och dricka till alla. Två svenska ungdomar Sara och Magnus ordnade till en fiskdamm där alla barnen fick en påse med olika saker i. Dessa påsar hade vi gjort i ordning kvällen innan festen. Detta var ett mycket uppskattat arrangemang. Dagen avslutades med en sångduell mellan oss svenskar och barnen. Barnens sång var bäst. Sista kvällen dansade vi på ute terrassen i värmen.

Blev fadder

Vi tackar Mari och Stefan för dess fantastiska dagar vi fick med barnen. Tre små flickor saknade faddrar när vi kom dit och tydde sig direkt till några av oss, som tog dem till våra hjärtan. När vi for så hade vi och två andra squaredanspar fått var sin liten flicka som fadderbarn. Vår lilla flicka vet vilka vi är och har nu fått ett personligt band till oss, liksom de två andra flickorna till sina faddrar.

Mari och Stefan satt en hel dag tillsammans med nunnan som sköter ekonomin. De gick igenom bokföringen och kontrollerade kontona. Allt var mycket bra skött så de blev mycket nöjda.

Cherai Beach Resort
Därefter åkte 9 st i sällskapet vidare till Cherai Beach Resort, där vi hade några underbara dagar vid havet. Vi bodde i fantastiskt fint område med härliga bad och avslappning med massage.

Resten av sällskapet for till Cochin för sightseeing och shopping. På kvällen blev det båttur på Backwater med en vacker solnedgång och vi avslutade dagen med en middag för alla på Cherai Beach Resort. Dagen efter anslöt så vi oss till de andra i Cochin och på kvällen dansade vi i hotellets matsal. Där hade vi åskådare, som frågade en hel del om vad för dans vi framförde.

Dholpur och Taj Mahal
Dagen efter blev det en tidig uppstigning för att resa vidare mot Dehli. Vi flyg via Bombay till Delhi. Därefter åkte vi buss vidare mot Raj Niwas Palace i Dholpur. Det blev en resa som vi aldrig glömmer. Tio timmars resa i mörker eftersom chauffören körde vilse på de otroligt dåliga vägarna. Vi kom fram först efter elva på kvällen till det elupplysta palatset, där en festmåltid stod uppdukad i månskenet i trädgården.

Egen bungalow

Vårt boende var mycket fantastiskt, våra bungalows hade egna små swimmingpooler och vackert inredda rum. Parken var otroligt vacker och palatset stort och pampigt. Många rum var kaklade i jugendmönster ända upp till taket 7 meter upp, och inredningen var den ursprungliga sedan 1800-talet.

Vi dansade i en sådan sal och takhöjden gjorde att ljudet av musiken ekade, så dansen blev både si och så. Mycket skratt och tjoande. Sven hade ett glatt leende på läpparna.

Sightseeingtur på cykelrickshaw

Vi hann även med en sightseeingtur till ett par palats i Dholpurs omgivningar. Därefter åkte vi cykelrickshaw i stan. Det var en otroligt tät trafik med fotgängare, bilar, kor, motorcyklar, grisar och cykelrickshaws i en enda röra mellan alla försäljningsstånd.

Därefter buss till Agra där det blev en morgontur till Taj Mahal samt till Agra Fort, fantastiska byggnader och otroligt vackert. Sista kvällen blev det avskedsmiddag på en restaurang innan vi avslutade resan med en nattlig tur i Delhis omgivningar, innan färden ut till flygplatsen ochett tidigt morgonflyg mot Doha och Arlanda.

En resa för oss som vi aldrig glömmer.