Julbrev från föreningen

God Jul o Gott Nytt År!
önskar
Bharat Indien-Bistånd

Bästa fadder och medlem! Nu lackar det mot jul både här hemma och för våra barn i Indien. Av alla indier så är det bara ca 3 % som är kristna men jul firas ändå av många så på så sätt skiljer vi oss inte åt.  Det vore önskvärt att du ger en julgåva så att barnhemmet kan ordna med en julfest och en julgåva till alla. Vi slår ihop alla julpengar och fördelar så att ingen blir  utan!

Under november - december har ett stort gäng varit i Indien och besökt samtliga våra barnhem.  Här kommer en reserapport från Inger Lundmark och hennes dotter Cecilia, båda styrelsemedlemmar.

Inger skriver:
Det var ett förväntansfullt gäng bestående av vår ordförande Claes-Åke ledamöterna Inger Lundmark och Cecilia Adrian samt Claes-Åkes syster Ann-Mari Olsson som mötte upp på Arlanda för att resa till Indien och besöka alla våra barnhem. Vi kom till Delhi på morgonen och åkte direkt till tågstationen för vidare färd mot Bareilly för första stoppet på Warne Baby Fold. Tyvärr var tåget försenat med fyra timmar. Då vi nådde Bareilly var vi sju timmar sena. Det var Diwali den stora ljusfesten, och barnen väntade på oss för att fira festen tillsammans. Tyvärr anlände vi till midnatt så barnen hade lagt sig. Vi fick ett hjärtligt mottagande av föreståndaren Macreena och hennes man. Fredag så arbetade vi med Macreena angående uppgifter om barnen och vi hade fotografering av alla. Många ”gamla” barn hade rest till WBF för att träffa oss. Alla åt sedan en god middag tillsammans. Lördag hade vi husesyn på hemmet och träffade all personal. Vi var ut och hälsade på några av dem i deras hem. Barnen hade på kvällen före middagen en uppvisning av sång och dans. Jag träffade mitt ena fadderbarn Akansha och blev bjuden hem till henne .Hon bodde i ett litet hus tillsammans med föräldrarna och en bror.Jag besökte föräldrarna till mitt andra fadderbarn Jandeep som just hade avslutat sin utbildning som sjuksköterska. Han arbetar nu pa ett sjukhus och jag antar att han hjälper sina föräldrar med lite pengar. Söndag var vi ute på stan, guidade av de större barnen. Alla gick sedan till kyrkan och vi åkte till den gamla föreståndarinnan Mrs Richards för att se hur hon mådde. Det blev en tidig kväll, för nästa morgon skulle tåget avgå kring femtiden. Tåget var försenat, vilket ledde till att vi missade flyget till Thrissur. Det var bara att bita i det sura äpplet och köpa nya biljetter.

I Thrissur besökte vi MTM och MTA över dagen. Biskopen guidade oss. Vi spelade fotboll med pojkarna på MTA, Cecilia gjorde mål som tyvärr blev bortdömt. Resan fortsatte till Trivandrum och besök på Holy Angels Convent. Där möttes vi av Syster Agnes. Tyvärr kunde vi inte träffa fadderbarnen. Alla var engagerade i musikövningar. De skulle delta i en musiktävling. Vi besökte även skolans ”dagis” där alla hade skoluniform.

Cecilia skriver:
Vi blev hämtade på flygplatsen av Syster Clementine som är ansvarig för våra fadderbarn i Chennai. Vi hälsas välkomna av alla nunnor med en god lunch. Sedan promenerade vi runt på toppen av S´t Thomas Mount. Holy Angel's Convent ligger på ett litet berg med fantastisk utsikt över staden.  På em fick vi besöka alla barn som bor på hemmet.En bebis avdelning med barn upp till 2 år där det var 13 bebisar. Senare samma dag kom det in en upphittad 10 dagars bebis flicka som enbart vägde 1.8 kg. Dessa barn går till adoption då främst i Indien. Den andra avdelningen har barn mellan 3-5 år. De var väldigt glada att få besök av oss.

Nästa dag åkte vi iväg med syster Clementine till ett supermarket och inhandlade blöjor, mjölktillägg, tvål och godis till barnen.  Det regnade väldigt mycket så vi kunde inte åka vidare som planerat för att köpa en droppställning och inhalator på en speciell affär pga av de dåliga vägarna som lätt svämmas över. Generösa sponsorer hade lämnat pengar till detta så syster Clementine skickar bilder då detta inhandlats.  Dagen efter åkte vi väldigt tidigt vidare till Delhi och hemfärd. Det har varit en fantastiskt intressant och givande resa. Roligt att träffa alla fina, goa barn och alla som jobbar på hemmen. Pengarna vi skickar gör verkligen nytta och bidrar till en bättre framtid för alla våra faddrade barn.

Birdsnest Home Barnhemmet som vi började hjälpa redan 1976 innan föreningen formellt registrerades. Antalet flickor som bor på barnhemmet har gått ner från tidigare 60 som mest till idag endast 18 flickor. Föreståndarinnan Pushpalela som nyligen genomgått en hjärtoperation tog emot oss med ett stort leende och snart hade vi träffat alla flickor och personalen. En kväll hölls ett styrelsemöte där vi tillsammans med hemmets styrelse pratade om de problem med vattenförsörjningen och alla nya statliga regler som kommit.
En förhoppning är att hemmet på sikt kommer att kunna öka antalet flickor så sakteliga till ca 35.

Påminnelse till alla faddrar! Glöm ej meddela flytt eller ny mailadress. Det vore bra om vi kan skicka ut information per mail särskilt nu när portot ska höjas med 2 kr från nästa år. Meddela din mail adress ooh alltid ny adress till bharat@comhem.se

OBS! Glöm ej vår pågående insamling till solceller för Warn Baby Fold. Vi har fått in
ca 30.000 kr men minst 50.000 kr behövs.